۹/۱۱/۱۳۸۷

16 آذر، سال روز چه رخدادی است؟

مانا نیستانی پنجاه و دو سال پيش، در جريان درگيری پليس با دانشجويان معترض به سفر ريچارد نيکسون، معاون رييس جمهوری وقت آمريکا، به ايران سه تن از دانشجويان معترض در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران کشته شدند.این اتفاق دقیقن چند ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد صورت گرفت.
از آن سال تا امروز این روز تبدیل شده به روز مبارزه با مستبدین و دیکتاتورها در ایران. امسال فکر می کنم دومین سالی هست که دانشجویان دانشگاه آزاد هم به بچه های سراسری خواهند پیوست و اعلام می کنند که آنها نیز آماده مبارزه با استبداد و استعمارند.


دفتر تحکیم به این مناسبت اطلاعیه ای منتشر کرده که اون رو می تونید تو سایت خبرنامه امیر کبیر بخونید. اما مراسم امسال برابر شده با بازداشت چهار دانشجوی علامه، دانشجویانی که حق خود را می خواستند و نه بیش، حقی که هر انسانی در هر کجای دنیا دارد، حق تحصیل. گرچه هر سال به ان زمان که می رسیدیم دستگیریها، ایجاد فضای رعب و وحشت، تهمت و ... از سوی حاکمیت شدت می گرفت ولی امسال فکر می کنم بیش از گذشته شدت گرفته است. چند هفته ای هست که مدام تو شهر انواع مانورهای نظامی رو راه اندختن. از نظم عمومی گرفته تا مانور بسیج با سلاح های سنگین.
در این میانه البته اتفاقات خنده داری هم رخ میده، مثلن دیروز تو میدون ونک به مناسبت طرح نظم عمومی گاوی کشته شد که خود این کار باعث شد ترافیک سنگین بشه و نظم عمومی به بی نظمی عمومی تبدیل بشه. وقتی ناظم خود بی نظم باشه تکلیف روشنه.


پی نوشت 1: تعیین تیم حرفه ای! از طرف دولت برای برگزاری مراسم روز دانشجو.
پی نوشت 2: وزیر علوم: ضد انقلاب به دنبال هدایت و مصادره مراسم روز دانشجوست.
پی نوشت 3:افزایش تعداد مسموم شدگان در دانشگاه شیراز به ۲۳۳ نفر و ادامه تجمع دانشجویان
پی نوشت 4: تغییر برای برابری برنده شد.
پی نوشت 5: مازی خبر داد که رادیو خاموشی هم راه افتاده.